Marketing NIJE oglašavanje. Na hiljade firmi obilno troši na oglašavanje bez opipljivog rasta svoje prodaje. Zvuči poznato? Kada bi samo deo tog novca bio potrošen na razvoj strategije vlasnicima bi se to mnogo više isplatilo. Ne može se uspešno promovisati proizvod/usluga bez dobrog razumevanja tržišta i jasno definisanih svih marketinških elemenata! Zato pođimo od definicije.
Marketing se definiše kao donošenje pravog proizvoda ili usluge na pravo mesto, po pravoj ceni, u pravo vreme i uz pravu promociju. Da bi se to postiglo prvo morate definisati profil željenih potrošača i utvrditi njihove potrebe i zahteve u vezi vaših potencijalnih proizvoda/usluga pa prema tome i prilagoditi vašu ponudu. Ako to niste uradili do sada, verovatno ste već mnogo izgubili!
Agencija za konsalting POSLOVNA STRATEGIJA iz Beograda je razradila, testirala i uspešno primenjuje dijagnostičke metode za snimanje strateške situacije kako MSP tako i velikih kompanija. Krajnji cilj dijagnostike je definisanje akcionog plana za značajno poboljšanje poslovanja ili poslovnog preokreta, ako je trenutna situacija biznisa negativna.
Mnoge male i velike kompanije traže izgovor za neostvareno isključivo u “recesiji” i/ili slaboj tražnji za njihovim proizvodima/uslugama a da pri tom nikada nisu pristupile metodološkoj analizi razloga za svoj neuspeh. Možda je sada vreme da napravite taj strateški iskorak?
Vlasnici MSP od nedavno mogu koristiti posebno kreiranu uslugu koja će prvo dijagnosticirati te im zatim i pomoći da formulišu i implementiraju svoju novu poslovnu strategiju sa fokusom na rast prodaje i dobiti. Pored već pomenutog, vrednost ove usluge može biti neprocenjiva u slučaju identifikovanja i prevencije kardinalnog poslovnog rizika. Vredno je pomenuti da, ako tražite dodatno finansiranje za svoj biznis, dobro definisana poslovna strategija je ono na čemu će banka ili novi ulagač insistirati.
Za dijagnostiku koristimo “on-line” upitnik koji popunjavanju svi ključni ljudi u preduzeću, a to su obično vlasnici i zaposleni direktori. U svom prvom delu upitnik sadrži 30 pitanja koja, koristeći skalu 0-5, traže od upitanika da oceni svoje menadžerske sposobnosti, poslovne rezultate, proizvode/usluge, tržište i opšte faktore poslovanja iz raznih aspekata. U drugom delu se, pored ostalog, od vas traži da detaljnije opišete svoje proizvode/usluge i napišete u kojim ciljnim tržištima/ grupama potrošača tražite svoje mušterije. Slede pitanja o tome šta je to jedinstveno u vašem biznisu i koji su vam konkurenti da bi nam na kraju napisali koji su vam trenutno najveći poslovni izazovi, a koji dugoročni ciljevi. Svako od upitanika daje svoje viđenje situacije, a do konsultanta je da kasnije, u direktnom razgovoru, odvaga dobijene odgovore.
Vaši odgovori će biti metodološki obrađeni koristeći SWOT analizu (jake i slabe strane biznisa u odnosu na spoljne pretnje i mogućnosti), a sve u kontekstu postojećeg poslovnog okruženja i prethodnog iskustva sa sličnim preduzećima u drugim razvojnim ekonomijama.
Sledi faza zajedničkog rada konsultanta sa klijentom (uključujući sve stručne službe klijenta, naročito finansije) na dodatnim istraživanjima i usaglašavanjima radi formulacije nove strategije, poslovnih ciljeva i posebno detaljnog programa promena kao i pratećih akcionih planova. Za ostvarenje svakog dogovorenog cilja, kako kvantitativnog tako i kvalitativnog, a prema akcionom programu praviće se detaljni akcioni planovi sa rokovima i potrebnim resursima. Biće potrebno postići stvarnu posvećenost klijenta seriji programa za poboljšanje tako što će se identifikovati zadaci i dogovoriti/obavezati datumi početka i završetka svakog programa.
Poslednja, najdugotrajnija faza je implementacija akcionog programa. Rad na ovome treba organizovati kao poseban projekat u firmi, obavezno uz prethodno definisanje ključnih oblasti za praćenje rezultata kao i indikatora za njihovo merenje. Sam preduzetnik, odnosno onaj koji rukovodi preduzećem, mora preuzeti lidersku poziciju u upravljanju promenama u sopstvenom biznisu. Tokom dogovorenog perioda konsultant/mentor će redovno kontrolisati progres sa klijentom, ohrabrivati i sugerisati poboljšanja koja će doprineti kvalitetu izvođenja programa. Ovde se konsultant pojavljuje samo u stručnoj i savetodavnoj ulozi i to kao mentor, stručni saradnik, a ponekad i trener. Stepen angažovanja konsultanta tokom druge i treće faze (formulacija i implementacija nove strategije) zavisiće od vaših potreba, mogućnosti i želja. Ovakvi projekti traju i do dvanaest meseci, u zavisnosti od obima promena.
Posted by Aleksandar Vuletic, konsultant konsutanata :) on 02/12/2015 at 10:58 am
Veoma je vazno istovremeno proceniti kapacitete firme da sprovede promene i upoznati firmu, vlasnike i menadzment ili deo istog paralelno sa pomenutim projektom koji traje i do 12 meseci.Podizanje, bildovanje kapaciteta za iznosenje promena je verovatno i krucijalno.Sustina je da svi misle da sve znaju o svom biznisu samo sto nemaju novca i vremena za razgovor i razmisljanje posto ih operativa cini autisticnim. Dalje, njima -kompanijama trebaju brzi rezultati i boljitak, a sa promenama ide polako i tesko. Shvate da nemaju vremena i obeshrabre se. Imajuci u vidu da se 90% korisnika u Srbiji bori za goli zivot i pod velikim pritiskom je, celokupna situacija utice da se izrodi nemanje snage ni vremena za realizaciju promena. Dal ce implementacija biti uspesna ili neuspesna zavisi iskljucivo od ljudi koji iznose implementaciju ukljucujuci i konsultanta.Mislim da se ovim projektom nazovimo ga radnim naslovom „Podizanja kapaciteta firme za promene/ svesti/ razumevanja ljudi koji nose implementaciju“ kao posebnim paralelnim projektom daleko podize verovatnoca uspesnosti projekta ako je to cilj konsultantu. 🙂 Imajuci takav stav, razumevanje uz pomenuti paralelni projekat konsultant ce imati mnogo veci feedback od kompanije.